Διάβασμα στο σπίτι: Ποιος είναι ο ρόλος του γονέα;

  Διάβασμα στο σπίτι: Ποιος είναι ο ρόλος του γονέα; 




Η καθημερινή μελέτη των παιδιών αποτελεί πολύ συχνά πρόκληση τόσο για τα ίδια τα παιδιά όσο και για τους γονείς τους, οι οποίοι αναζητούν το πώς να τα υποστηρίξουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.


Το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει τους δικούς του προσωπικούς ρυθμούς, τις δικές του ιδιαίτερες ανάγκες του και μοναδικούς τρόπους προσέγγισής της γνώσης. Ο τρόπος της μελέτης διαφέρει από παιδί σε παιδί ανάλογα με το αναπτυξιακό του στάδιο και δεν μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει μία και μοναδική μαγική συνταγή που να ταιριάζει σε όλους τους μαθητές ανεξαιρέτως. Υπάρχουν, ωστόσο, κάποιοι βασικοί τρόποι οργάνωσης της καθημερινής μελέτης που έχουμε δει εμπειρικά ότι βοηθούν τους περισσότερους μαθητές και γονείς.


Πρώτη και σημαντικότερη είναι η επικοινωνία και η συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς της τάξης.  Η συνεργασία μαζί τους θα αναδείξει τις ανάγκες του παιδιού, το πώς λειτουργεί στην εκπαιδευτική διαδικασία, το τι μπορεί να το δυσκολεύει αλλά θα φέρει ταυτόχρονα και μια ουσιαστική κατανόηση των καθηκόντων που έχει για το σπίτι και τον τρόπο που λειτουργούν στην τάξη. Έτσι, θα μπορέσουμε να υποστηρίξουμε με τον κατάλληλο τρόπο το παιδί και θα καταλάβουμε τι ζητά ο κάθε εκπαιδευτικός.

Ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα και τις ιδιαίτερες αναπτυξιακές ανάγκες του παιδιού θέτουμε και το πλαίσιο των στόχων. Για παράδειγμα, ένα μικρότερο ηλικιακά παιδί θα χρειαστεί συνήθως περισσότερο την παρουσία του γονέα αλλά και τη βοήθειά του για να οργανώσει τα σχολικά του καθήκοντα από ένα μεγαλύτερο ηλικιακά παιδί που έχει αυτονομηθεί περισσότερο στο διάβασμα. Επομένως, μαζί με το παιδί θέτουμε ρεαλιστικούς στόχους και πρόγραμμα.


Ο χώρος της μελέτης χρειάζεται να είναι καθαρός, τακτοποιημένος, με τα απαραίτητα για το διάβασμά του παιδιού και όσο γίνεται με ηρεμία για συγκέντρωση. Μπορούμε να φτιάξουμε τον χώρο μαζί με το παιδί έτσι ώστε να νιώσει ότι συμμετέχει ενεργά και εκείνο στη διαδικασία. Μπορούμε ακόμη να τοποθετήσουμε όμορφες πινελιές, έναν πίνακα με το πρόγραμμα του σχολείου και κάποιο αγαπημένο του αντικείμενο.


Εξίσου σημαντικός με τον χώρο είναι ο χρόνος της μελέτης. Αν για παράδειγμα το παιδί μελετά αμέσως μετά το σχολείο ίσως είναι κουρασμένο και χρειάζεται να φάει κάτι ή ακόμη και να ξεκουραστεί λιγάκι. Το ίδιο συμβαίνει και αν διαβάζει αργά το απόγευμα που έχει συσσωρευτεί η κούραση της μέρας. Ιδανικά ένα σνακ, φαγητό και λίγη ξεκούραση δίνουν ενέργεια και δύναμη για σωστή μελέτη.


Η καθημερινή μελέτη είναι καλό να γίνεται σε σταθερή βάση και συγκεκριμένη ώρα καθώς έτσι όχι μόνο εντάσσεται στις ρουτίνες του προγράμματος του παιδιού με μεγαλύτερη ευκολία αλλά εξυπηρετεί παράλληλα και το ήδη επιβαρυμένο πρόγραμμα των γονέων. Οι εργασίες γίνονται αποκλειστικά από το παιδί και όχι από τους γονείς! 


Δεν ξεχνάμε πως ακούμε και ακολουθούμε το παιδί στον δικό του προσωπικό ρυθμό γιατί μόνο έτσι θα το υποστηρίξουμε σωστά. Η υποστήριξη του παιδιού σημαίνει πως κάνουμε πράγματα ΜΕ αυτό και όχι ΓΙΑ αυτό! Στόχος μας είναι να φτάσει το παιδί στο αυτόνομο διάβασμα αποκτώντας έτσι υπευθυνότητα αλλά και εμπιστοσύνη στον εαυτό του. Δείχνουμε ακόμη υπομονή, ψυχραιμία και κατανόηση. 



Γράφει η Ελισάβετ Αγόρου 

Είμαι παιδί της θάλασσας και του καλοκαιριού, καθώς γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Πρέβεζα. Η αγάπη μου για τη γνώση και τη δημιουργία με οδήγησαν σε σπουδές στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Πιστεύω ότι η μάθηση δε σταματά ποτέ, γι’ αυτό συνέχισα το ταξίδι της γνώσης με εξειδικεύσεις στην Ειδική Αγωγή και στην Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Μετά τη διδασκαλία, η επόμενη μεγάλη μου αγάπη είναι η φύση. Έτσι λοιπόν, αυτή την περίοδο ολοκληρώνω το μεταπτυχιακό μου στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Από μικρή γέμιζα τετράδια με σκέψεις για όλα όσα με απασχολούσαν. Μεγαλώνοντας, αυτή η ανάγκη για έκφραση συνεχίζει να εξελίσσεται μαζί μου. Εκφράζομαι μέσα από τις λέξεις και τη συγγραφή ποιημάτων και παιδικών παραμυθιών. Αρθρογραφώ σε ιστοσελίδες ανθρωπιστικού ενδιαφέροντος ενώ τα τελευταία χρόνια συμμετέχω ενεργά μέσω του καναλιού μας στο YouΤube Εκπαιδευτικών Ενδιαφέροντα στην παρουσίαση δελτίων ενημέρωσης για τον χώρο της εκπαίδευσης και το παιδικό βιβλίο. Έχω εκδώσει μία ποιητική συλλογή ενώ είχα τη χαρά ποιήματά μου να διακριθούν και να συμπεριληφθούν σε συλλογικές εκδόσεις. Η φράση που με χαρακτηρίζει είναι: <<Οι λέξεις θεραπεύουν!>>. 

Μπορείτε να με βρείτε στο fb https://www.facebook.com/profile.php?id=100004701048337 και στο  YouΤube https://www.youtube.com/channel/UCU1dsOKqV6-Fy0jtyVMxwlA/featured  Εκπαιδευτικών Ενδιαφέροντα - Teachers' Interests 

Και μην ξεχνάτε:

Ακολουθήστε το Familives σε Facebook & Instagram για να μη χάνετε κανένα post!