"ΦΙΛΑΚΙΑ ΣΤΟ ΤΣΕΠΑΚΙ" (ΥΔΡΟΠΛΑΝΟ) ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΖΙΑΚΗ

 



Διαβάσαμε και σας προτείνουμε το "Φιλάκια στο τσεπάκι" της Δέσποινας Τζιάκη που κυκλοφορεί απο τις εκδόσεις Υδροπλάνο. 


Ενα βιβλίο για να προετοιμάσουμε τα παιδάκια μας για την ομαλή προσαρμογή στο  σχολείο και την "παρουσία" της μαμάς δίπλα του όλες τις ώρες. 

Περισσότερα θα μας πει η ίδια η συγγραφέας στη συνέντευξη που ακολουθεί!  



-Αγαπητή κυρία Τζιάκη , μιλήστε μας λίγο για σας. Πότε αρχίσατε να γράφετε και ποιο ήταν εκείνο το πρώτο ερέθισμα που σας ‘προέτρεψε’ να το επιχειρήσετε;

Η πρώτη επαφή με τη λογοτεχνία ήταν μέσα από τα σχολικά βιβλία και η ανάγνωση των  λογοτεχνικών κειμένων από τη μητέρα μου. Σαν παιδί ήταν τα μόνα βιβλία που είχαμε στο σπίτι μας και γι' αυτό  τα αγαπούσα ιδιαίτερα. Αργότερα και πάλι μέσα από τη δημόσια εκπαίδευση γνώρισα σπουδαίους δημιουργούς αξιοποιώντας τη δανειστική βιβλιοθήκη του σχολείου. Αγάπησα πολύ το διάβασμα και αφιέρωσα πολλές ώρες απολαμβάνοντας αναγνωστικά ταξίδια μέσα από σχολικά και εξωσχολικά βιβλία. Στη διάρκεια των σπουδών μου στο Πανεπιστήμιο  ήρθα σε επαφή με την παιδική λογοτεχνία και αυτό ήταν το κίνητρο να ξεκινήσω  να γράφω κι εγώ δικές μου ιστορίες.

-Από πού αντλείτε την έμπνευσή σας και πόσο σημαντικό είναι το βίωμα, η προσωπική εμπειρία στη συγγραφή ενός παιδικού βιβλίου;

Η έμπνευση... νομίζω ότι μοιάζει να έρχεται σ' ένα σημείο που συναντιούνται πολλά και διαφορετικά γεγονότα, ερεθίσματα, βιώματα. Μια εικόνα, ένα γεγονός, μια ιστορία ενεργοποιούν  κάποια βιώματα που υπάρχουν και μετατρέπονται σε μια νέα φανταστική ιστορία. Βιώματα, δυνατές προσωπικές εμπειρίες, γεγονότα της καθημερινής ζωή ακόμα και ιστορίες άλλων βιβλίων μπορούν να συνδυαστούν και να πυροδοτήσουν την έμπνευση.

-Απαριθμήστε πέντε από τα σημαντικότερα συστατικά ενός βιβλίου που απευθύνεται σε παιδιά ή εφήβους; Τι διαφοροποιεί ένα καλό, διαχρονικό παιδικό βιβλίο από ένα μέτριο, ‘περιορισμένης διάρκειας’, ή ενδιαφέροντος;

Πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση. Ένα καλό βιβλίο  για παιδιά ή εφήβους πρέπει να είναι ένα καλό βιβλίο για όλους! Να διαβάζεται από μικρούς και μεγάλους, να ψυχαγωγεί τον αναγνώστη, να αγγίζει την ψυχή του. Επιπλέον όταν μιλάμε για βιβλία που απευθύνονται σε παιδιά  ή έφηβους  πιστεύω ότι πρέπει να έχουν μηνύματα αισιοδοξίας και ελπίδας και να ενισχύουν τη θέληση των νέων  για δημιουργία και πρόοδο ατομική και κοινωνική. Επίσης η πλοκή και η γλώσσα να ανταποκρίνονται στις δικές τους δυνατότητες για να βρουν ενδιαφέρον και να μην απογοητευτούν από τυχόν δυσκολίες στην ανάγνωση του.  Το θέμα που θα διαπραγματεύεται  αποτελεί ένα ακόμα σημαντικό συστατικό που θα καθορίσει αν θα αγαπηθεί από τους μικρούς αναγνώστες και αν θα αντέξει στο χρόνο. Η αγάπη για το συνάνθρωπο, η φιλία, ο σεβασμός για το περιβάλλον είναι θέματα που μας απασχολούν διαχρονικά και τα συναντάμε σε αγαπημένα παιδικά  βιβλία. Σίγουρα σημαντικό στοιχείο είναι και ο τρόπος γραφής. Να έχουν φαντασία και η πλοκή τους να  διατηρεί το ενδιαφέρον του μικρού αναγνώστη έως το τέλος!

-Ποια είναι τα αγαπημένα σας θέματα, αλλά και τα αγαπημένα των παιδιών που σας διαβάζουν; Ποιοί χαρακτήρες/ήρωες ασκούν τη μεγαλύτερη γοητεία;

Τα αγαπημένα θέματα στις δικές μου ιστορίες είναι το φυσικό περιβάλλον και η προστασία του, οι  φιλικές και οικογενειακές σχέσεις. Με ενδιαφέρει επίσης το γνωστικό κομμάτι παράλληλα με την ανάπτυξη της φαντασίας τους. Δηλαδή θέλω είτε να  μάθουν  είτε να τους  δημιουργηθούν απορίες για να αναζητήσουν περισσότερες γνώσεις για κάποια θέματα. 

-Μιλήστε μας λίγο για την τελευταία σας δουλειά. Πώς προέκυψε το «Φιλάκια στο τσεπάκι», τι πραγματεύεται και σε τι διαφέρει από τα προηγούμενα βιβλία σας;

Το τελευταίο βιβλίο ”φιλάκια στο τσεπάκι” ξεκίνησε από ένα κείμενο – ιστορία που αγαπήθηκε πολύ από τους υπεύθυνους στις εκδόσεις Υδροπλάνο και τους ευχαριστώ πολύ για την αγκαλιά που του έδωσαν! Ξεκίνησε μέσα από το σχολείο  από την καθημερινή μου επαφή με τα παιδιά στο σχολικό μας περιβάλλον. Συχνά τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας δυσκολεύονται να διαχειριστούν την απουσία των γονιών τους κατά τη διάρκεια που βρίσκονται στο σχολείο. Αγωνιούν και αναζητούν τρόπους να κατανοήσουν τις νέες συνθήκες και τις υποχρεώσεις τους.  Θεωρώ ότι μπορεί να αξιοποιηθεί από γονείς και εκπαιδευτικούς για να βοηθήσουν τα παιδιά στη διάρκεια της προσαρμογής τους. Τα μικρά παιδιά μπορούν να ταυτιστούν με τον ήρωα και να πάρουν δύναμη και αισιοδοξία για την περίοδο της προσαρμογής τους στο  νέο σχολικό περιβάλλον τους.

-Ως εκπαιδευτικό πείτε μας πως αντιμετωπίζεται σήμερα το παιδικό βιβλίο από τους εκπαιδευτικούς; Είναι αρκετά ενημερωμένοι; Κι αν όχι, πώς θα πρέπει να ενημερώνονται;

Οι συνάδελφοι μου εκπαιδευτικοί  αγαπούν το παιδικό βιβλίο και το αξιοποιούν καθημερινά στην παιδαγωγική διαδικασία. Συνεχώς κυκλοφορούν νέα βιβλία για παιδιά και εδώ υπάρχει μια ανάγκη για να ενημερωθούμε και να επιλέξουμε το κατάλληλο βιβλίο για την τάξη μας και για τα θέματα που θέλουμε να διαπραγματευτούμε. Η γνώμη μου είναι ότι ενώ παρουσιάζονται πολλά νέα βιβλία λείπει η βιβλιοκριτική, η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ μας. Θα ήθελα να υπήρχαν περισσότερες ευκαιρίες να γνωρίσουμε τα βιβλία πριν τα αγοράσουμε για τη δική μας προσωπική βιβλιοθήκη ή για τη βιβλιοθήκη του σχολείου μας. Μια ιδέα είναι περισσότερες βιβλιοθήκες εμπλουτισμένες με νέους τίτλους βιβλίων και επίσης δράσεις που θα βοηθούσαν εμάς τους εκπαιδευτικούς να ανταλλάξουμε ιδέες και πρακτικές γύρω από το παιδικό βιβλίο και την αξιοποίησή του στο σχολείο.


-Τι πρέπει να προσέχουν οι γονείς ή να παρατηρούν, όταν επιλέγουν ένα βιβλίο για τα παιδιά τους;

Οι γονείς μπορούν να καθοδηγούν τα παιδιά τους να αναζητούν μαζί βιβλία σε βιβλιοπωλεία και βιβλιοθήκες και να λαμβάνουν υπόψη τους και τις ιδιαίτερες προτιμήσεις τους. Σε κάποια παιδιά αρέσουν ιστορίες φαντασίας, σε άλλα ιστορίες με περιπέτειες και άλλα προτιμούν βιβλία γνώσεων. Βέβαια είναι σημαντικό να έρθουν σε επαφή με διαφορετικά είδη βιβλίων γιατί αν περιοριστούν σε ένα είδος θα χάσουν ευκαιρίες να διαβάσουν αξιόλογα βιβλία. Επίσης είναι χρήσιμο και θεμιτό να διαβάσουν βιβλία που ίσως τελικά τα αφήσουν αδιάφορα ή αποφασίσουν ότι δεν τους αρέσουν. Έτσι αποκτούν κριτική σκέψη, έχουν το θάρρος της γνώμης και σιγά σιγά συνειδητοποιούν τις προσωπικές τους προτιμήσεις σαν αναγνώστες.


-Το παιδικό βιβλίο πρέπει να είναι πρωτίστως διδακτικό; ψυχαγωγικό, τι άλλο; Γίνεται πολύς λόγος τα τελευταία χρόνια για τα μη διδακτικά παραμύθια. Η άποψη σας ποια είναι .

Το παιδικό βιβλίο ναι πρέπει να είναι ψυχαγωγικό, να το απολαμβάνουν οι μικροί αναγνώστες αλλά και οι μεγάλοι που συχνά είναι οι διαμεσολαβητές κυρίως για παιδιά που δεν έχουν κατακτήσει την αναγνωστική ικανότητα. Αν είναι ξεκάθαρο διδακτικό αυτό δε θα βοηθήσει γιατί όταν κάποιος μας δείχνει ένα δρόμο με τρόπο πιεστικό και συχνά άκομψο αυτό οδηγεί στην αντίδραση. Σε κάθε παιδικό βιβλίο υπάρχουν νοήματα, αξίες, θέματα που ο συγγραφέας φωτίζει περισσότερο είτε συνειδητά είτε ασυνείδητα. Ο αναγνώστης όσο μικρός κι αν  είναι  έχει κι εκείνος τη δική του οπτική που βασίζεται στις γνώσεις και στα βιώματά του. Ο γονιός, ο εκπαιδευτικός, ο εμψυχωτής επίσης κατευθύνει με το δικό του τρόπο και δημιουργεί “στάσεις” σε ένα βιβλίο για να φωτίσει κάποια θέματα. Άρα το κάθε παιδικό βιβλίο έχει πολλαπλές αναγνώσεις. Ένα άλλο σημείο που αξίζει να αναφέρουμε είναι ότι  τα παιδιά απολαμβάνουν το  χιούμορ σε μια ιστορία και το έχουν ανάγκη για την ομαλή  ψυχολογική και συναισθηματική τους ανάπτυξη. 

-Ποια ήταν εκείνα τα εμπόδια ή τα προβλήματα που αντιμετωπίσατε στη διάρκεια της συγγραφική σας θητείας  σε αυτόν τον δύσκολο και απαιτητικό χώρο; Υποθέτω πως ο δρόμος δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα.

Προβλήματα υπήρχαν πολλά και συνεχίζουν να υπάρχουν. Η διαδρομή από την έμπνευση και τη δημιουργία μιας ιστορίας για παιδιά μέχρι να φτάσει στα χέρια μας σαν βιβλίο είναι μεγάλη, απαιτεί δουλειά, επιλογή συνεργατών και συνεχή επικοινωνία μαζί τους....  και δε σταματά εκεί. Στη συνέχεια θέλουμε το βιβλίο να φτάσει στα παιδιά, στους αναγνώστες.. μια διαδικασία επίσης με δυσκολίες που φέρνει συναισθήματα χαράς, ενθουσιασμού αλλά και αγωνίας, απογοήτευσης. Η προβολή του βιβλίου απαιτεί επίσης χρόνο και ενέργεια. Τα βιβλία που κυκλοφορούν είναι πραγματικά πάρα πολλά και χρειάζεται επιμονή και υπομονή από  τους νέους συγγραφείς. Προσωπικά με αποζημιώνει η εμπειρία της επικοινωνίας με τα παιδιά από μια διαφορετική θέση όχι σαν εκπαιδευτικός αλλά ως συγγραφέας και ως εμψυχώτρια δράσεων που βασίζονται στα βιβλία.


-Σαν αναγνώστρια, τί είδους βιβλία προτιμάτε να διαβάζετε;

Διαβάζω πολλά και διαφορετικά βιβλία, κλασικά και σύγχρονα. Βιβλία που διάβασα πριν χρόνια, τα ξαναδιαβάζω γιατί τα βιβλία είναι τα ίδια εγώ όμως όχι! Η ανάγνωση παιδικών και νεανικών βιβλίων επίσης είναι από τις αγαπημένες μου προτιμήσεις.   Η έλλειψη  χρόνου και οι αυξημένες υποχρεώσεις  είναι εμπόδια για την πληθώρα των βιβλίων που θα ήθελα να διαβάσω ή να ξαναδιαβάσω!   

- Ετοιμάζετε κάτι καινούριο; 

Υπάρχουν διάφορες σκέψεις και προτάσεις. Απολαμβάνω όμως και τις  συνεργασίες με φορείς και σχολεία που μου δίνουν τη δυνατότητα να έρθω κοντά στα παιδιά και να μοιραστώ μαζί τους όμορφες στιγμές φιλαναγνωσίας από τα βιβλία μου που ήδη κυκλοφορούν. Αυτό μου δίνει χαρά και έμπνευση για νέες δημιουργίες.

Σας ευχαριστώ πολύ για την ευκαιρία που μου δώσατε να συνομιλήσω μαζί σας  και με τους αναγνώστες σας. 

Με εκτίμηση Τζιάκη Δέσποινα

Πέραν τούτου θα ήθελα να έχω και το βιογραφικό σας. Σε ξεχωριστό αρχείο 


Σας ευχαριστώ πολύ 

Με εκτίμηση 


Γράφει η Κατερίνα Γαγανέλη

Είναι  Αξιωματικός του Π.Ν. Συστήνεται ως λαφυρατζού στιγμών και αιθεροβάμων.  Η εμφάνιση στο χώρο της συγγραφής έγινε με το παιδικό μυθιστόρημα  “Με λενε Πάτρα”. Εκδόθηκε το 2021 και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΟΜΝΗΝΟΣ. Ακολούθησε μια συλλογή διηγημάτων με τίτλο «Ουαί Υμίν».

Βρείτε την εδώ

 https://www.facebook.com/GaganeliKaterina/ 

https://www.instagram.com/katerina_gaganeli/?hl=en


Και μην ξεχνάτε:

Ακολουθήστε το Familives σε Facebook & Instagram  , για να μη χάνετε κανένα post!